Burgundisk dräkt - igen

Oj, så har visst sommaren gått utan att jag gjort ett enda blogginlägg. Lite pinsamt. Det är dock inte för att jag legat på latsidan, tvärtom har jag sytt hela sommaren istället för att jobba. Bland annat har jag tagit emot en och annan beställning, bland annat på en burgundisk 1400-talsklänning lik min egen (mer om denna här: http://alvochfisk.blogg.se/2010/february/burgundisk-1400-talsdrakt.html)


Här ses dräkten buren av Signe på medeltidsveckan. Jag bär bara skulden till klänningen; hatten, bältet och plastronen har hon själv ordnat med den äran.


Bild där kragen syns bättre:

Klänningen är sydd av leverpastejsfärgat/laxrosa/blekrosa bomullsatin, och kantningen är av vinröd sammet. Konstruktionen skiljer sig inte speciellt mycket alls från min egen, förutom ett fåtal små detaljer som att kragen är fodrad och att ärmkantningen bakåtvikt, och alltså även den fodrad på baksidan. Jag gjorde dessutom ärmarna aningen lösare än på min, efter egen erfarenhet av burgund med tajta och ärmar och efter att nyligen ha sytt på lite vidare ärmar på min egen.
På det hela taget tycker jag att det blev rätt bra, och tackar Signe för förtroendet. :)

Förutom denna dräkt har jag under sommaren bland annat sytt mig en 1400-talsklänning av enklare slag, gjort två 1700-talssnörliv, preliminärsytt ett par pösbyxor, snart sytt en kaftan, hetssytt en enkel kjol av oblekt linne och slängt ihop en manskjortel av supertunt brunt ylle. Några av dessa alster kommer sannolikt att dyka upp här på bloggen så snart jag lyckats ordna bra bilder på dem.
I övrigt kan intressant vara att jag om en knapp vecka återvänder till Bäckedal i Sveg, nu för att plugga textil i ett år. Det är ju coolt att kunna spinna och väva.

/Fisken



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0