Yo ho, yo ho, pirate clothes for me!

Jag har gått och blivit pirat på sistone! Och givetvis blir man då sugen på att sy sig piratkläder!
Först och främst ville jag ha en tricorne. Helst i filt. Jag hade dock otur, ingen av stadens secondhandaffärer eller andra affärer hade några bredbrättade filthattar. Så det fick bli en svart hatt från Åhléns (100% papper) för 99 spänn, som jag sedan sydde upp brättet på. Resultatet blev detta:
Vidare blev jag sugen på att sy en 1700-talsskjorta. Min hjälp var http://www.marquise.de/en/1700/howto/maenner/18hemd.shtml (ovärderlig sida när det gäller 1700-tal). Jag var dock lite ivrig att sätta saxen i tyget innan jag kom på tanken att kolla denhär sidan, och således blev kroppen mycket smalare än vad den skulle ha varit. Tyget jag använt är ett supertunt vitt bomull som jag har mycket av. Inte värst HK, men perfekt för att experimentera med.
På det hela taget är jag nöjd, och väldigt sugen på att göra en seriösare skjorta i linne!
Fair winds, me hearties!
/Piratfisken

Kommentarer
Postat av: Helena

Varför inte ge dig på ett försök att filta en hatt själv? Även om denna varianten ser bra ut.

2011-04-19 @ 15:34:15
Postat av: Anders Larsson

Fin sida du har gjort.

Sökte storbrättade filthattar själv i många år för Karoliner ca 1700. Har hittat dem efter mycket sökande där jag trodde att de fanns hela tiden, i Frankrike.



http://www.antikcostume.com/coiffes-du-moyen-age-c92.htm



Transportkostnaden var den större utgiften så det är lika bra att beställa många på en gång.



Anders

2011-09-27 @ 14:48:56
Postat av: Patrik

Tänkte bara tipsa om att såna där bredbrättade hattar i ylle har nidingbane.se under handla -> Klädsel -> Hattar ... tror de kostar runt 400lappen ...



Även Viking.se har två olika modeller för 250 och 295 sverigepesetas stycket. Dessutom är Stefan som "är" Viking redigt trevlig. Att hälsa på han i Mariestad är redigt kul - dock kommer man aldrig därifrån tomhänt - butiken är en godisbutik för såna som oss..



Trevlig och rolig blogg, känner igen det där med historiskt korrekta och anala typer förresten. Det är så att man ibland önskar att holmgång var lagligt. Vi är alla glada entusiaster vafan.. ;D

2012-08-19 @ 20:25:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0