Växtfärgning

Hallå där. Nu har jag börjat mitt andra år på Bäckedals folkhögskola, denhär gången på kursen Textil och kläder. Dock har jag haft för mycket kul att göra för att blogga av mig de saker vi har hunnit göra, så nu följer några inlägg tätt inpå varandra.

Vi har växtfärgat utomhus över eld, med växter från vår omgivning samt krapp och koschenill. Jag har prövat växtfärgning ett par gånger förr, men det är först nu jag kände att jag verkligen fick rutin på det. I processen ingick tvättning, betning, färgning och sköljning. Jag skulle så klart kunna redogöra för recept och sådant, men det finns gott om böcker med sådant och dessutom behöver man ändå få göra det för att det ska fastna. Däremot får man gärna fråga om det är något speciellt moment eller en färg man undrar över.


Här är de garner jag färgade: det ljusgula är andrabad på asplöv på vitt garn, det rosa är koschenill på vitt, det lila är mörkgrått garn som färgats i björkblad och sedan överfärgats med koschenill, det gröna är rödlöksskal och det orangea är tredjebad på krapp.

Det lär bli mer växtfärgning i mitt liv framöver! Jag har även för avsikt att försöka mig på att färga tyg.
 
/Fisk
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0