Män i långkjol!

Nu har det gått en faslig massa tid, jag har slutat på Bäckedal och gjort klart en massa spännande projekt utan att någon har fått veta det. Jag får försöka komma ikapp nu bäst det går.


Insikten har långsamt växt hos mig att män borde ha kjolar betydligt oftare, då det är snyggt, bekvämt och på intet sätt behöver kompromissa deras eventuella manlighet. Det gladde mig därför oerhört att Marwin bad mig att sy en långkjol åt honom i utbyte mot lite smidda grejer.
 
Långa uppehåll mellan inläggen, dålig kvalité på bilderna... you know the deal. Här har vi i alla fall mannen, myten, legenden själv i kjolen.
 
Tyget är Korps tunna vadmal, brun (som i min värld är stämplad som pest och död, men vi resonerade att eftersom det inte skulle vara så mycket nötning eller sträckande påfrestning på plagget så gjorde det inte så mycket).
Konstruktionen är enkel, fyra likadana trapetsformade stycken, ihopsydda på maskin. Efter att ha fållat för hand började det roliga: stängingen.
 


En flik syddes på för att tjäna som knapphål. Hela midjan fodrades sedan med en tre centimeter bred linneremsa, som syddes fast med kaststygn på de redan nedfållade kanterna. Detta band var dels för att minka risken att tyget skulle töja sig i midjan, och dels för att stabilisera för knapp och knapphål. En dragkedja syddes i (och jag fick äntligen lära mig hur man syr i dragkedjor på riktigt!), och därefter placerades först knapphål, sedan knapp. Knapphålet är sytt med knapphålsstygn i broderigarn av bomull. Knappen, en gammaldags mässingsknapp med ögla på baksidan, fästes på gammaldags sätt, genom att ett hål prylades genom de båda tyglagren, öglan trycktes in genom hålet och fästes sedan med en bit sämskskinn, som med kaststygn fästes på plaggets baksida (jag hoppas att ni förstod den förklaringen...). Resultatet blir väldigt stadigt och hållbart, och syns någorlunda här:


Jag är sjukt nöjd med resultatet, men önskar att jag även hade sytt på bälteshällor, då Marwin klagar på att den glider lite och är svår att fästa med skärp.
 
MIna vänner, gå nu ut i världen, sprid budskapet! Män är vackra i kjol! Om du vill sy en kjol åt dig själv eller åt en man eller kvinna i din bekantskap, hör av dig så kan du få mer exakt hjälp.

Kjol for president!
/Fiskinfluensan
 

Kommentarer
Postat av: Martin Therus

Jag är mycket intresserad av att fixa en egen kjol...har inte hittat några sidor på nätet, där man kan köpa...

Kan du skicka mönster??
Borde funka med andra tyger också, typ jeans el. liknande??

2014-03-22 @ 09:19:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0