1700-talskorsetten är färdig!

Det känns sjukt stort. Jag har haft korsetten pågående sedan början av höstterminen, och har dessutom legat lite efter i min planering gällande den, men efter lite disciplinerat arbete under jullovets sista vecka blev den färdig.



Eftersom arbetsbeskrivningen finns mycket utförligt på denna ovärderliga sida: http://www.marquise.de/en/1700/howto/frauen/18corset.shtml nöjer jag mig med att berätta vad jag har använt för material:

-Till basen använder jag ett grovt, canvasaktigt bomullstyg som brukade tjäna som draperi i min brors rum. Sjukt bra och stadigt tyg, har använt det väldigt mycket, jobbigt nu när det närstan är slut. Hela korsetten klipps två gånger av detta tyg, så att fjädrarna kan läggas mellan dessa rader.

-Fjädrarna jag använt är 10mm breda plastfjädrar från rodatraden.se. Jag minns inte exakt hur mycket som gick åt, men omkring 9-10 m är det nog jag använt i korsetten.

-Innertyget är samma som det jag använt till underklänningen, ett bomullstyg med linnetextur.

-Yttertyget är ett mönstrat bomullstyg som jag köpt för en spottstyver på second hand.

-Kanbandet är snedremsor klippta ur ett tyg jag hittade i skolan.

-Snörningen är ett svart sidenband.


Jag är sjukt nöjd med korsetten. Midjan blir smal, överkroppen blir typiskt uppochnervänd kon och med tanke på hur lite bröst jag begåvats med blir de riktigt imponerande upptryckta (även om det inte syns på bilden då blixten utplånade skuggorna). Det enda som jag tycker blev lite sådär är axelbanden. De sitter inte som en smäck och får mig att se lite bredaxlad ut. Jag hoppas dock på att det inte kommer påverka mitt utseende med klänningen över.

Nästa steg i projektarbetet blir att göra mönstret till roben. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag vill ha den stängd i livet framtill eller om jag ska göra en stomacher...

Ha det dejligt!
//Fiskis

Kommentarer
Postat av: Emess

Mucho snyggt! Fortsätt så =)

2011-01-11 @ 17:21:28
Postat av: Nette/Rostis

kan bara säga WOW!!!, jisses vad snyggt!! du e så skicklig!!!

2011-01-12 @ 19:32:08
URL: http://rostis.blogg.se/
Postat av: Andrea

Är den hel- eller halvbenad? :)

2011-01-21 @ 11:20:08
URL: http://andrea1700.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0