Vantar, förlimning och väst.

Lå där.
Som sagt användes veckan till att sy vantar.
Jag kallar dem Tortillavantarna, eftersom fåskinnet Lucy som sagt hade loppbett och därför är fläckig. Fettgarvat fåskinn på insidan, sälgbarksgarvat rennskinn på utsidan, passpoal av fettgarvat fårskinn. Denna sorts vante kallas skalvante och har inget foder. Istället använder man ullvantar under. Detta har fördelen att när vantarna blivit blöta, så som skinnvantar plägar bli, kan man byta de inre vantarna mot ett par torra. När skalvantarna väl är blöta släpper de nämligen inte igenom mer fukt, och man håller sig torr och varm om händerna.
Vidare har jag provat på att förlimma fårskinn. När man förlimmar hettar man upp skinnet så att det blir hårt, hårt nog att få i princip lite vilken form som helst och behålla denna så länge det inte blöts ner för länge.
Processen är som följer: Ett fårskinn avhårades i kalk och skrapades. Skinnet veks dubbelt så att det skulle bli narv på både insidan och utsidan. Detta är inte det minsta nödvändigt, men ger en vackrare yta och gör att man inte behöver vara lika noggrann med skrapningen. Man skär ut skinnet så att det passar på formen man använder, i mitt fall en liten plastskål, och gör hål runt kanten. Man snör ihop skinnet runt formen och sänker sedan ner det i 75-85-gradigt vatten en stund. Det bör räcka med fem, tio minuter, men vill man vara säker på att det förlimmas ordentligt kan man låta det vara i upp till tjugo minuter. Sedan låter man det torka, och det är här det blir en aning lurigt. Det är nämligen dumt att ta loss från formen för tidigt, då kan ditt förlimmade kärl förlora formen. Samtidigt får den inte sitta för länge, för då blir den svår att få loss från formen och kan (som min) bli skadad.
Slutligen har jag en riktigt dålig bild på en väst jag nyss sytt klart, tänkt till fantasyroller. Till mitt försvar kan jag enbart säga att den sitter bättre på mig än på Beata...
...samt att den har rätt tjusiga broderier längs nederkanten!
Ni minns dendär tjusiga burgundiska dräkten jag sydde för länge sedan? Tja, när jag skulle ha päls till att kanta den med köpte jag ju två päljackor som jag brutal styckade. Fodret i den ena av dessa hade denna snygga broderikant, och fick sedemera bli en väst. Jag har alltså inte gjort så mycket arbete att tala om, bara sprättat, sytt in, fållat och slängt dit lite hyskor och hakar. Jag vet dock inte riktigt vilka kläder som skulle passa till, så förslag uppskattas.
Over and out
/Fisk

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0