Ny skola samt redskap av ben

För det första ska jag berätta att jag denna veckan har börjat den ettåriga kursen Människa - Natur - Teknik på Bäckedals folkhögskola i Härjedalen. Mer om denna står att läsa här: http://backedal.se/artikel/l%C3%A5nga-kurser/forntida-hantverk-m%C3%A4nniska-natur-teknik Jag valde denna kurs för att få en mångsidig hantverksutbildning, men på köpet får jag en hel del överlevnad och livsteknik, vilket jag tror kommer vara väldigt utvecklande för mig. Under den gångna veckan har vi:
  • gjort upp eld med eldstål, flinta och fnöske.
  • samlat och rensat björkrötter
  • tillagat fisk i kokgrop
  • gjort eld med hjälp av material från blöt skog
  • tillverkat nålbindningsnålar och sylar av ben
Nu har jag faktiskt en fråga till er som läser på denhär bloggen då och då. Hantverksföremålen jag framställer kommer jag ju att lägga upp på bloggen, som nålen och sylen nedan, det kommer ni helt enkelt inte undan. Men skulle ni vara intresserade av att även se ett och annat inlägg även om andra saker, saker i stil med kokgropen? Möjligen kommer det komma ett och annat inlägg om det bara för mitt eget höga nöjes skull, men här får ni chansen att säga er mening om saken!
Hur som haver. Idag fick vi benflisor av älgben att tillverka nålbindningsnål och syl av. Redskapen vi använde var kniv (flintaskärva om man ville vara hardkurr), medeltida borr och sandpapper (skrovlig sten för hardkurrare). Till sylen kunde man även göra ett handtag av trä. Resultat:
(Borde haft en bild på styckena jag arbetade med, men det tänkte jag inte på förrän efteråt.) Nålen är ganska ful, och påminner dessutom väldigt mycket om nålen jag redan har, dvs är allmänt bred och otymplig. Jag tänkte börja på en ny imorgon, efter att jag gjort klart synålen jag började på idag. Sylen är inte värst snygg men bekväm och effektiv.
Det var allt för idag, glöm nu inte att ge din åsikt i frågan ovan!
/Fisken Thorsten

Kommentarer
Postat av: Signe

Jag vill gärna se inlägg om kokgropar und zå weiter! Teach me, o wize One! Utöver detta vill jag joina dig där uppe, det verkar sjuuuukt kul och intressant! :O

2011-08-25 @ 18:42:23
Postat av: Helena

Japp, du får gärna lägga in sådana inlägg också. :)

2011-08-25 @ 18:55:27
Postat av: Martina

Hej! Sprang på din blogg via Maddes och har också läst det du skrivit på HV och tänkt höra av mig en massa gånger.

Tänkte bara säga att du gör jättefina, inspirerande grejer. Och att jag är avundsjuk på dig som får gå på Bäckedal, du har ett fantastiskt år framför dig!



Kram



Martina

2011-08-25 @ 22:14:51
URL: http://bomaerkt.blogg.se/
Postat av: Emess

Lägg upp allt... Borde du väl förstå ;)

2011-08-26 @ 17:42:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0