Neokjolar (och introduktion av Beata)

17-19:e september ska jag iväg på steampunklajvet Neo Vapori som zigenaraktigt folkslag, och har för den sakens skull sytt mig två kjolar. Tanken är egentligen att det skulle ha blivit mycket fler, men det har helt enkelt inte hunnits med.
Kjolarna visas för övrigt på min nya provdocka Beata, som jag inskaffade på en second hand för 215 kr. Hon har ganska exakt mina mått, är mycket nöjd över det. Däremot är hennes yttertyg ganska sunkigt, så jag planerar att framöver klä om henne. Svart och fin ska hon bli tror jag.



Detta är den första kjolen jag sydde. Den är sydd i ett gammalt gardintyg av bomull från second hand och har väl ungefär 5 meter i vidd. Den är sydd efter en 1700-talsprincip, med ett bakre stycke som knyts ihop med ett band framtill, och ett rämre stycke som knyts ihop baktill. Såhär:



Idén fick jag från denna utmärkta sida: http://www.marquise.de/en/1700/howto/frauen/18anziehen.shtml

Nästa kjol sydde jag av ett tyg, troligen någon ullblandning, som jag hittade på second hand. Eftersom jag var lite lat sydde jag den med en simpel dragsko i midjan, en metod som Hanna (som jag ska till Neo med) lovat fungerade alldeles utmärkt. Dock var hennes tyg sannolikt mycket tunnare än mitt, för detta blev en ganska ledsen kjol:

Den bubblar ut så fult från höften. Men den funkar utmärkt att ha under den blåvita eller med krinolin under:



Krinolinen har jag förresten inte visat, jag har nämligen sytt en ny. Samma modell, men några ganska viktiga förbättringar. Den fästs annorlunda, den är av stadigare tyg och den spänns ut av gardinvajer (går att köpa på Claes Ohlsson för en billig peng) som håller formen bra men ändå är mjukt och böjligt så att den faller fint när man sitter.



Det blev en hel massa bilder idag, ni får ursäkta mig. Det finns risk att det även kommer upp bilder på mig i hela kläduppsättningen som jag ska ha på lajvet. Fasa! Detta var dock allt för nu.

Simma lungt!
/Fisk


Kommentarer
Postat av: Nette/Rostis

det är bara kul med bilder, vill verkligen se outfiten på dej!! spännande med lite annorlunda alster.

2010-09-07 @ 07:19:47
URL: http://rostis.blogg.se/
Postat av: mattias

hur veckar du klänningen i höften? jag jämför med dom meter jag har i mina pösbyxor, och det ser inte alls ut så.

2010-09-07 @ 08:37:01
Postat av: Fisk

Den är ju inte veckad i höften, det är där fram och bakstycket överlappar varann.

2010-09-07 @ 18:21:22
URL: http://alvochfisk.blogg.se/
Postat av: Misty

Hej, jag undrar hur bra gardinvajer håller i krinolinen? Är det lätt att böja så att den får den formen som man vill ha, böjs den när man går emot något och åter får den sin form?

Hur bra håller gardinvajerna efter man har lagt in den i krinolinet "kjolen"?



Hoppas att jag inte stör med mina frågor,

Hälsningar Misty

2010-10-27 @ 20:19:39
URL: http://wicked-illusion.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0