Cotehardie!

Nu äntligen har jag fått bra bilder av min cotehardie.  Den är fortfarande inte helt färdig, egentligen ska den ha knappar hela vägen ner till fötterna, men jag vill ändå ha upp en bild på den, för fin är den redan nu.


De fula vecken vid slutet av knäppningen är bara för att jag tilfälligt blev tvungen att sy ihop klänningen framtill för att kunna använda den. Bilderna är tagna vid Söderköpings kyrka under Söderköpings gästabud av Madde. Stort tack!



Den är sydd av fyra meter kostymylle från Saxylle, köpt under deras rea, så jag tror jag gett totalt... 200? för den här klänningen. Att det sedan känns ganska äckligt jämfört med vanligt ylle kan jag tåla, jag ville ha ett billigt sunktyg till min första cotte.

Som mönster har jag använt en toile som Madde hjälpte mig att göra, med ett flertal smala kilar. Den är även klädd med linne i livet och nedre delen av ärmarna, dels för att den är så tight att jag inte kan ha underklänning och dels för att yllet inte ska töja sig för mycket.
Knapparna på ärmarna är samma färg som ärmen, och knapparna fram är röda och ligger på den röda sidan. Uppdatering om hur många det är totalt kommer när cotten är helt klar. De är gjorda som så att jag har tagit en cirkel (lite än ett värmeljus i detta fallet, men det beror helt på hur tjockt tyg man har och hur stora knapparna ska vara), sedan sytt en cirkel en bit in (i dethär fallet typ en centimeter in från kanten, men det beror återigen på tygets grovlek) med tråckelstygn, dragit ihop cirkeln en bit, stoppat in sömsmånen (tyget utanför cirkeln), inuti och dragit ihop helt. Sedan gör man stygn kors och tvärs över öppningen för att den inte ska öppnas och för att knappen ska bli fin och rund. Sedan lämnar man en bit tråd kvar som man kan använda direkt till att fästa i plagget.



Det var allt jag hade att komma med denna gång.

Fiskliga hälsningar

Kommentarer
Postat av: Spjuth

Snyggt! :)

2010-09-20 @ 22:07:10
Postat av: Ola

fan vilken HÄFTIG klänning. :-)

2010-09-21 @ 01:20:08
Postat av: Nette/Rostis

jisses hur fint!! apgillar din/er blogg!! härligt unik!!

2010-09-21 @ 06:29:21
URL: http://rostis.blogg.se/
Postat av: Fisk

Åh, så mycket beröm, vad glad man blir! :D Tack!

2010-09-21 @ 09:02:18
URL: http://alvochfisk.blogg.se/
Postat av: Andrea

Jättefin! Den hade passat till en Carduul i höst eftersom det är Carduus färger. ;)



Jag har ju två cottes och båda är snuskigt tajta, men jag har ändå en särk under som är mycket vidare. Det går alldeles utmärkt att ha, trots übertajt, linnefodrad cotehardie! :)

2010-09-21 @ 12:19:51
URL: http://korsvirke.blogg.se/
Postat av: Fisk

Jo, det är bara det att jag inte kan ha ärmar. Ska sy en ärmlös underklänning så småning om, men tills vidare funkar det utan.

2010-09-21 @ 18:01:10
URL: http://alvochfisk.blogg.se/
Postat av: Andrea

Ah, då är jag med på tänket. :)

2010-09-21 @ 18:46:11
URL: http://korsvirke.blogg.se/
Postat av: Karin

Vad snygg den blev! Jag önskar att jag också hade gjort en mi-parti...

2010-09-21 @ 21:14:59
Postat av: Fisk

Det kan du väl göra så småning om? Livet är långt :)

2010-09-21 @ 21:18:26
URL: http://alvochfisk.blogg.se/
Postat av: Karin

Nej, nu har jag gått vidare till italienskt 1400- och 1500-tal. Mycket mer min stil.

2010-09-22 @ 20:40:25
Postat av: Fisk

Jahaja. Lär dröja ett tag innan jag kommer dit, innan dess vill jag ha en rejäl flirt med viktorianska kläder.

2010-09-23 @ 17:38:08
URL: http://alvochfisk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0