Lite klart och lite pågående



Har sytt ännu en 1700-talskjol. Denna är i fodersiden och är 12 m vid. Mums. Dock är den en aning för kort för att jag ska vara helt belåten (Beata är lite kortare än jag, så på henne är den ganska perfekt).

Den observante har kanske lagt märke till att Beata är naken. Jag har plockat av henne yttertyget och har för avsikt att sy ett nytt så fort jag har tid.

Det som tar upp det mesta av min tid i just nu är mitt projektarbete, att sy en robe á l'anglise. För tillfället håller jag på med korsetten. Just nu håller jag på med yttertyget och fodret, men ni får en bild från ett tidigare arbetsstadie:


Jag håller även på att sy en herrkorsett tillsammans med han som ska ha den. Korsetten blir i samma material och princip som min egen. (Den röda slltså, inte den ovan.)
Slutligen håller jag också på att sy en caraco (1700-talsjacka) till mamma i samma tyg som kjolen.

Love
/Fisk

Kommentarer
Postat av: Nette/Rostis

åter ett imponerande inlägg.... väntar med spänning på slutresultatet

2010-10-03 @ 21:13:44
URL: http://rostis.blogg.se/
Postat av: Andrea

Är du ute efter att rekonstruera en hovdräkt eller liknande?

När jag var och hälsade på Åsa i Carlscrona Redivia hade hon en underbar bok om Kyotosamlingarna och där var i princip alla högre ståndsdräkters petticoater 1 dm kortare än roben.

Jag kan ta reda på titeln och bättre källhänvisning om du vill, eller ska du göra en lägre stånds dräkt?

2010-10-10 @ 17:42:51
URL: http://andrea1700.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0