Beställning och växtfärgning

Hallå barn!

På sista tiden har jag varit ganska strängt upptagen med en beställning på tre plagg (särk, kjortel och surcot) till en kvinna som ska spela adel på Carduus. Såhär ser hon ut i de färdiga kläderna:


Särken är av bomull, två olika rosa nyanser. (Olika nyanser eftersom det inte skulle räcka annars. Jag lyckades dock med blotta förskräckelsen undvika att göra olikfärgade kilar, det fick bli ärmar i avvikande färg och på något sätt känns det inte lika jobbigt :P) Kjorteln är av mörkt, nästan svart ylle från medeltidsmode, den blev ganska vid eftersom jag hade 3 m att leka med. Klänningen är av en gammal gardin.
Detta är det första riktiga beställningsarbetet jag gjort, men det var ganska kul :)

Sedan måste jag även slänga upp en bild på garnerna som vi växtfärgade i skolan för ett tag sedan. Krapp, indigo, koschenill, grankottar är några av de saker som vi använde. Vill göra mer sånt!



Det var allt från mig idag!
Simma lugnt, era räklik!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0