Att klä om en provdocka (Kläder till Beata)

Nu är det äntligen gjort! Beata har äntligen fått nya kläder.


1 2 3 4
56 7

1: Beata i sin ursprunliga klädsel. Den var riktigt sunkig, det var stora mörka flläckar på tre ställen och flera hål där man kunde se det underliggande skumgummit. Dessutom var det en gris tillsammans med 12:an nere vid främre kanten, tyckte det var lite osexigt. :P

2: Först och främst skulle hon avkläs. Sidsömmarna var sydda för hand, så jag började med att sprätta upp dessa. Därunder var tyget på framsidan fasthäftat med häftpistol i stommen, så det blev en jävla massa pillande med skruvmejsel och tång för att få ut dem, de var rätt rostiga.

3: När väl klädseln var av kunde jag plocka isär styckena. Dessa skulle tjäna som mönster till den nya klädseln jag skulle göra. Jag var lite slarvig med att märka ut styckena, det var osmart. Men det gick ju ändå :)

4: Såhär såg Beata ut näck. Hon stod så ganska länge... Jag valde ett mörkblåt tyg till den nya klädseln. Jag var först väldigt frestad att ta ett riktigt crazy tyg, så att hon kunde bli en snygg inredningsrej såväl som ett hjälpmedel. Men till slut bestämde jag mig för att det vore synd om hon tog fokus från kläderna som ska sättas på henne (fotar ju nästan alltid mina grejer på henne numer). Nästa plan var svart, stilrent och snyggt. Men även där hade jag invändningar att komma med, eftersom jag sannolikt kommer göra en del svarta kläder vore det dumt. Så det slutade med att jag tog ett mörkblått tyg.

5: Jag sydde ihop den nya klädselns fram- och bakstycke, och sydde ihop dessa i axlarna. Jag klippte dessutom ut ett halsstycke. Klädseln sattes på henne (som synes i bakgrunden). Now for the fun part... häfta! Jag tänkte förstås använda häftpistol först, men vi hade inga stift, så det slutade med att jag använde en vanlig häftapparat, fast uppböjd istället för stängd som man brukar använda dem. Lite svårmanövrerad, men jag fick jobbet gjort!

6: Här är framsidan fasthäftad som jag förklarade innan. Sen lägs bakstycket med vikt kant över det häftade och sys på med kaststygn. Därefter satte jag halsstycket på plats och sydde dit det för hand, även det med kaststygn. Slutligen häftade jag fast sömsmånen inuti halsen, och gjorde samma sak med nederkanten.

7: Färdig! Typ iaf. Ska fortfarande klä in två små runda grejer i tyg och sätta på ärmarna (om jag någonsin hittar dem igen... <_<)


Den falkögde kanske la märke till att på bild nr 5 (aka FixarFisken) är det några suspekta gröna korvar. Det stämmer! Jag har skaffat lösdreads! Och inte nog med det, jag har TILLVERKAT lösdreadsen :) De är gjorda av ull från Panduro, en ljusgrön nyans som finns på rulle och så en mörkgrön nyans som finns i plastpaket ute i spetsarna. Dessa tovades sedan med hjälp av ljummet vatten, såpa, diskbänk, gammal tvättbräda och pojkvän.

Såhär såg de ut när de var nytillverkade, sedan dess har jag gjort tre till. Jag har fått en del beröm för att de är väldigt täta och fina :) En bild på mitt hår med dreadsen i kan komma att dyka upp senare, när jag har någon snygg.
Tills dess, ha det för jävla vackert!

//Firren

Kommentarer
Postat av: Robert

Beata i see through, RAWR!

2010-12-01 @ 18:43:20
Postat av: Emma Boström

Hej!



Smart idé med omklädningen av Beata!

Vilken sorts tyg använde du? Funderar på om det vore enklare att använda något elastiskt..?

2011-10-02 @ 16:01:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0