Broderade påsar

Här kommer lite gammalt och lite rykande färskt.
 
För ett gäng år sedan broderade jag denhär påsen, som har stjälmönster sydda med stjälkstygn, med grönt ullgarn på blålila. Runt kanten har jag sytt på en påtad snodd, och i dragskon har jag en enkel snodd.
 


Inför och under medeltidsveckan förra året syddes denhär bältespåsen, inspirerad av de påsar som syns i Macijowskibibeln. Broderiet är stjälstygn med gul ulltråd på samma blålila ylle som förra påsen. Påsen är fodrad med vitt linne för att inte slita på broderiet. I dragskon och till upphängning är enkel tvinnad snodd i grönt garn. Det är även tre påsydda tofsar i grönt på nederkanten.


Och så, slutligen, min nyligen avslutade påse. Broderiet är med mörkblått och rött bomullsgarn på vitt linne. Mönstret kommer ifrån ett medeltida örngott, som jag dessvärre inte kan hitta bilder och källor på. Mönstret är inverterat på baksidan. Påsen är fodrad med vitt linne för att inte slita på broderiet. Upphängningen och dragskobanden är islandsflätor i röd och mörkblå möbelåtta, som avslutats med tofsar.
  
 
Min lärare tyckte att jag borde brodera på beställning, och jag är beredd att hålla med henne. Det är sjukt kul att brodera. Någon som vill lägga en beställning?
 
/Fisk
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0