Hygienartiklar och medicin av örter

Denna vecka har vi haft kurs i hur man gör sina egna mediciner och hygienartiklar av örter och växter, och gjort ett stort antal artiklar. Dessutom har vi gjort nästan allt utomhus över fyrfat.
Vad jag efter veckan fått framställt var:
- 2 olika massageoljor
- 3 flaskor kroppsolja
- Deodorant
- 2 flaskor schampoo
- 3 olika sorters tvål
- Tandkräm
- Hostmedicin
- Förkylningsdroppar
- Förkylningspiller (finns inte på bilden)
- 4 olika salvor (ringblom, arnika, kungsljus och kåda)
- Tvättmedel
- Diskmedel
- Myggolja
Eftersom det skulle bli väldigt mycket att skriva skriver jag inte ut recepten här. Är man sugen på något recept får man gärna lämna be om det i en kommentar (glöm inte att bifoga mailadress så att jag kan svara), men om man är sugen på att jobba mycket med örter vill jag varmt rekommendera Gunilla Kvarnströms (vår örtlärares alltså, inte barnboksförfattarens) bok Örter på lätt sätt, som så vitt jag vet innehåller samtliga recept samt mycket information om växter och hur man får tag i och tar vara på dem.
//Fisken, som ser mycket fram emot att prova alla de roliga produkterna.

Kommentarer
Postat av: Morfar

Hej, Julia!

Kul att se alla olika saker du jobbar med!

Morfar

2011-09-17 @ 15:56:50
Postat av: fanny

Låter skojjigt, skulle bli väldigt glad om du hade lust att skicka lite recept typ schampo, tvål och tvättmedel kanske?



hoppas du har det bra i sveg, Fanny :)

2011-09-22 @ 18:46:03
Postat av: Amanda

Hej!
Otroligt intressant blogg som jag gärna ser mer aktivitet på! Skulle vara trevligt o du skickade lite recept till mig!

2013-10-01 @ 20:13:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0