Smida och vrida

Jag återvänder! Just när ni trodde att ni sluppit undan. Jag beklagar.
Under den långa tid jag har besparat er blogginlägg har det hänt en hel del. Jag har spenderat en vecka uppe på en fjällgård i väglöst land, byggt kavelbro och handmjölkat kor, jag har jobbat med svepaskar (vilket för övrigt är satans hantverk och av vilket jag är skeptisk till om ni någonsin kommer få se några bilder), varit iväg på smidesanläggningen Hammarede samt arbetat med att vrida fibrer. Detta inlägg kommer behandla dessa sista två aktiviteter.
Alltså, Hammarede först och främst. Hammarede är smidesläraren KGs anläggning, som man kan läsa mer om här: http://www.hammarede.com/. Här ägnade vi oss att framställa kol i kolmila, framställa järn från järnmalm och smida, samt framställa tjära. Jag kommer på intet sätt kunna lära någon något av detta, utom möjligen lite smide, men jag tänkte slänga upp lite bilder så får den som vill känna sig frestad.
På bilderna syns kolmilan, järnmalm på väg att bli rostat, järnet vi framställde samt eldstålet jag smidde, men som sedan olyckligt nog brändes av för att jag distraherade min fru när hon stod vid bälgen.
Veckan som gick har vi som sagt ägnat åt fibrer, mer precist att vrida fibrer så att de blir starka. Vi vred vidjor, arbetade med lin och hampa, okardad ull, skinn och senor. Dessutom provade vi att göra sulor av tagel.
Någon meter ullrep, lite sentråd uppsnurrad på en pinne och en bit skinnsnodd. Jag är rädd att kvalitén på mina bilder har blivit sämre sedan jag och min telefon föll i ån vid Hammarede... Nåväl, håll till godo, jag tycker inte att skinnsnodden och sentråden är så vackra att de förtjänar närbilder.
Mina tagelsulor, som inte är riktigt symmetriska, men det bör åtgärdas när jag väl stoppat ner dem i ett par (för stora) skor och trampat runt lite med dem. Sådana här görs genom att man tar tagel (ko eller häst går lika bra. Det krävs ganska mycket, minst en halv hästsvans eller motsvarande) och tvinnar detta tills det blir som små bollar (eller vad man nu ska kalla det. Knorvlar är det ord som bäst beskriver hur de ser ut. Knorvlar får det bli) Dessa kokas, och när de tas upp har de blivit permanentade, taglet har blivit trassellockigt och vill ogärna släppa formen den legat tvinnad i. Man reder ut knorvlarna, och av det trassliga taglet tovar man tills man har något som är lite större än ens fot och inte har några glesa partier (man ska dock fortfarande kunna se igenom dem om msn tittar mot ljus). Sedan syr man med garn fram och tillbaka, först vertikalt, sedan horisontellt, slutligen i en spiral runt ytterkanten. Förutom att hålla ihop sulan kan man med garnet forma om sulan att få rätt storlek och form.
Det var allt för denna gång.
Stay tuned!
/Fisk

Kommentarer
Postat av: Vicki

Hej

Vet ni hur man kan lära sig göra sulor av tagel? Finns det någon sida på nätet, bok, kurs....?

Tack på förhand



2011-12-10 @ 11:24:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0